PAOLO MAGAUDDA
Email:
p.magaudda@iusve.it

Mercoledì mattina, su appuntamento tramite email
Biografia

Paolo Magaudda (PhD in Sociologia, 2007) è Assegnista di Ricerca Senior in Sociologia presso l’Università di Padova ed è docente a contratto di Sociologia dei Consumi presso lo IUSVE di Venezia. Nel Gennaio 2014 ha ottenuto l’Abilitazione Scientifica Nazionale come professore Associato (Seconda fascia) nel settore di Sociologia dei Processi Culturali e Comunicativi (14/C2).
Dal 2013 è Segretario di STS Italia, la Società italiana per lo studio sociale della scienza e la tecnologia.
.....
I suoi interessi di ricerca riguardano lo studio del rapporto tra società, tecnologia e innovazione, con particolare riferimento al mondo dei consumi, alla cultura e ai media digitali. Ha pubblicato diverse decine di ricerche e di saggi scientifici, tra i quali i libri: La scienza sullo schermo (Il Mulino, 2011, a cura di, con F. Neresini); Oggetti da ascoltare. Hifi, iPod e consumo delle tecnologie musicali (Il Mulino, 2012); Innovazione Pop. Nanotecnologie, scienziati e invenzioni nella popular culture (Il Mulino, 2012); Storia dei media digitali (Laterza 2014, con G. Balbi). Dal 2010 è Co-editor-in-chief della rivista “Tecnoscienza: Italian Journal of Science & Technology Studies”, e inoltre è membro del Board di Direzione della rivista “Studi Culturali” (Il Mulino), del comitato di redazione di “Sociologica” (Il Mulino), del International Advisory Board di "Dancecult" (Griffin University) ed è Associate Editor della serie DeGruyter Open - Sociology (DeGruyter).
Pubblicazioni principali
LIBRI
- (2014) Storia dei media digitali, Bari-Roma, Laterza (con G. Balbi)
- (2014) Responsibility in Nanotechnology Development (a cura di; con S. Arnaldi, A. Ferrari e F. Marin), Dordrecht, Springer.
- (2012) Innovazione Pop. Nanotecnologie, scienziati e invenzioni nella popular culture, Bologna, Il Mulino.
- (2012) Oggetti da ascoltare. Hifi, iPod e il consumo delle tecnologie musicali, Bologna, Il Mulino.
- (2011) La scienza sullo schermo. Le rappresentazioni della tecnoscienza nella televisione italiana (a cura di; con F. Neresini), Bologna, Il Mulino, 2011.
ARTICOLI IN RIVISTE INTERNAZIONALI (SELEZIONE)
- (2015) Apple’s iconicity: digital society, consumer culture and the symbolic power of technology, in «Sociologica» 1/2015.
14.
- (2014) The Broken Boundaries between Science and Technology Studies and Cultural Sociology: Introduction to an Interview with Trevor Pinch, in «Cultural Sociology», 8 (1) pp. 63-76.
15.
- (2014) Studying Culture Differently: From Quantum Physics to the Music Synthesizer: An Interview with Trevor Pinch, in «Cultural Sociology» 8 (1) pp. 77-98.
16.
- (2012) Nanotechnologies and emerging cultural spaces for the public communication of science and technologies: an introduction, Introduction the special section on the communication of nanotechnologies, in “Journal of Science Communication”, 11(4).
24.
- (2012) Formatting Culture. The Mpeg group and the technoscientific innovation by digital formats (with L. Chiariglione), in “Tecnoscienza” 3(2), pp. 125-146.
25.
- (2012) How to make a “hackintosh”. A journey into the “consumerization” of hacking practices and culture, in “Journal of Peer Production”, 2 – Special Issue: Bio/Hardware Hacking.
26.
- (2011) The circulation of techniques for violence and the role of materiality in Randall Collins’s violence theory, in “Sociologica” 2/2011.
27.
- (2011) When materiality ‘bites back’. Digital music consumption practices in the age of dematerialization, in “Journal of Consumer Culture”, 11(1), pp. 15-36.
28.
- (2011) Biology, ethnography and STS: An interview with Christine Hine (with C. Hine and A. Bruni) in «Tecnoscienza» 2(1), pp. 87-92.
30.
- (2011) Development and Evaluation of a Risk-Communication Campaign on Salmonellosis, in «Food Control» (With B. Tiozzo et al.), pp. 109-117.
31.
- (2010) Hacking practices and their relevance for consumer studies. The example of the iPhone’s «jailbreaking», in «Consumers, Commodities & Consumption», 11(2).
33.
- (2009) Processes of Institutionalization and ‘Symbolic Struggles’ in the ‘Independent Music’ Field in Italy, in «Modern Italy», 14 (3) pp. 295-310.
36.
- (2006) Trusting, Complex, Quality Conscious or Unprotected?: Constructing the food consumer in in different European national contexts (with B. Halkier et al.) in «Journal of Consumer Culture», 7 (3) pp. 379-402.
41.
- (2006) The slow pace of institutional change in the Italian food system, (with M.P. Ferretti), in «Appetite», 47 (2), pp. 160-169.
Per una lista completa delle pubblicazione scarica il FULL CV
Altre pubblicazioni

Altre informazioni

REVISORE SCIENTIFICO per le seguenti riviste, editori e istituzioni:
NIAS - Netherlands Institute for advanced study in the humanities and social science;
- Oxford University Press - Music Books Series;
- Wiley-Blackwell Press - Religion, Sociology, Geography & Politics;
- Editore Il Mulino - settore Sociologia;
- “California Italian Studies Journal” – University of California;
- “Dancecult. Journal of Electronic Dance Music Culture” – Griffith University;
- “Technology in Society” – Elsevier;
- “Journal of Advertising” – ME.Sharpe Publishing;
- “Journal of Consumer Culture” – Sage;
- Serie “Cultura in Italia” – Il Mulino;
- Serie “Stranieri in Italia” – Il Mulino;
- Journal “Studi Culturali” – Il Mulino;
- “Rassegna Italiana di Sociologia” – il Mulino;
- “Etnografia e Ricerca Qualitativa” – il Mulino;
- “Polis” - Il Mulino;
- “Culture della Sostenibilità” – Franco Angeli;
- “Tecnoscienza” – STS Italia;
- “Sociologia e ricerca sociale” – Franco Angeli.
Pubblicazioni principali
LIBRI
- (2014) Storia dei media digitali, Bari-Roma, Laterza (con G. Balbi)
- (2014) Responsibility in Nanotechnology Development (a cura di; con S. Arnaldi, A. Ferrari e F. Marin), Dordrecht, Springer.
- (2012) Innovazione Pop. Nanotecnologie, scienziati e invenzioni nella popular culture, Bologna, Il Mulino.
- (2012) Oggetti da ascoltare. Hifi, iPod e il consumo delle tecnologie musicali, Bologna, Il Mulino.
- (2011) La scienza sullo schermo. Le rappresentazioni della tecnoscienza nella televisione italiana (a cura di; con F. Neresini), Bologna, Il Mulino, 2011.
ARTICOLI IN RIVISTE INTERNAZIONALI (SELEZIONE)
- (2015) Apple’s iconicity: digital society, consumer culture and the symbolic power of technology, in «Sociologica» 1/2015.
14.
- (2014) The Broken Boundaries between Science and Technology Studies and Cultural Sociology: Introduction to an Interview with Trevor Pinch, in «Cultural Sociology», 8 (1) pp. 63-76.
15.
- (2014) Studying Culture Differently: From Quantum Physics to the Music Synthesizer: An Interview with Trevor Pinch, in «Cultural Sociology» 8 (1) pp. 77-98.
16.
- (2012) Nanotechnologies and emerging cultural spaces for the public communication of science and technologies: an introduction, Introduction the special section on the communication of nanotechnologies, in “Journal of Science Communication”, 11(4).
24.
- (2012) Formatting Culture. The Mpeg group and the technoscientific innovation by digital formats (with L. Chiariglione), in “Tecnoscienza” 3(2), pp. 125-146.
25.
- (2012) How to make a “hackintosh”. A journey into the “consumerization” of hacking practices and culture, in “Journal of Peer Production”, 2 – Special Issue: Bio/Hardware Hacking.
26.
- (2011) The circulation of techniques for violence and the role of materiality in Randall Collins’s violence theory, in “Sociologica” 2/2011.
27.
- (2011) When materiality ‘bites back’. Digital music consumption practices in the age of dematerialization, in “Journal of Consumer Culture”, 11(1), pp. 15-36.
28.
- (2011) Biology, ethnography and STS: An interview with Christine Hine (with C. Hine and A. Bruni) in «Tecnoscienza» 2(1), pp. 87-92.
30.
- (2011) Development and Evaluation of a Risk-Communication Campaign on Salmonellosis, in «Food Control» (With B. Tiozzo et al.), pp. 109-117.
31.
- (2010) Hacking practices and their relevance for consumer studies. The example of the iPhone’s «jailbreaking», in «Consumers, Commodities & Consumption», 11(2).
33.
- (2009) Processes of Institutionalization and ‘Symbolic Struggles’ in the ‘Independent Music’ Field in Italy, in «Modern Italy», 14 (3) pp. 295-310.
36.
- (2006) Trusting, Complex, Quality Conscious or Unprotected?: Constructing the food consumer in in different European national contexts (with B. Halkier et al.) in «Journal of Consumer Culture», 7 (3) pp. 379-402.
41.
- (2006) The slow pace of institutional change in the Italian food system, (with M.P. Ferretti), in «Appetite», 47 (2), pp. 160-169.
Per una lista completa delle pubblicazione scarica il FULL CV
Altre pubblicazioni

Altre informazioni

REVISORE SCIENTIFICO per le seguenti riviste, editori e istituzioni:
NIAS - Netherlands Institute for advanced study in the humanities and social science;
- Oxford University Press - Music Books Series;
- Wiley-Blackwell Press - Religion, Sociology, Geography & Politics;
- Editore Il Mulino - settore Sociologia;
- “California Italian Studies Journal” – University of California;
- “Dancecult. Journal of Electronic Dance Music Culture” – Griffith University;
- “Technology in Society” – Elsevier;
- “Journal of Advertising” – ME.Sharpe Publishing;
- “Journal of Consumer Culture” – Sage;
- Serie “Cultura in Italia” – Il Mulino;
- Serie “Stranieri in Italia” – Il Mulino;
- Journal “Studi Culturali” – Il Mulino;
- “Rassegna Italiana di Sociologia” – il Mulino;
- “Etnografia e Ricerca Qualitativa” – il Mulino;
- “Polis” - Il Mulino;
- “Culture della Sostenibilità” – Franco Angeli;
- “Tecnoscienza” – STS Italia;
- “Sociologia e ricerca sociale” – Franco Angeli.
Email:
p.magaudda@iusve.it

Mercoledì mattina, su appuntamento tramite email
Bacheca avvisi
Nessun avviso in bacheca
Link utili